Черкаський Ігор Борисович: відповідність фінансової системи глобальним стандартам – запорука економічного зростання

черкасский игорь

Одним із найнебезпечніших викликів для успішного європейського розвитку України залишається корумпованість влади та поширення таких злочинів, як відмивання злочинних доходів і фінансування тероризму.

Протягом останнього часу в медіа з’являється все більше інформації про Держфінмоніторинг та його участь у боротьбі з легалізацією брудних коштів і фінансуванням тероризму. Насамперед це пов’язано з проведенням першої Національної оцінки ризиків, блокуванням підозрілих фінансових операцій колишнього режиму на суму понад 1,5 млрд дол. США, які конфісковано в бюджет України.

Однак, останньою важливою новиною стало затвердження Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL) Звіту про оцінку України. Він був оприлюднений наприкінці січня нинішнього року, а координувала роботу по оцінці Державна служба фінансового моніторингу України.

Детальніше на всі ці теми ми вирішили поговорити з керівником фінансової розвідки України – Головою Державної служби фінансового моніторингу України, Ігорем Борисовичем Черкаським.

– Пане голово, насамперед, про те, що викликало свого часу найбільший інтерес у людей –ефективне завершення справи про конфіскацію коштів в еквіваленті 1,5 млрд дол. США.

Ігор Борисович Черкаський: – Так, ці активи свого часу виявлені та заблоковані саме Держфінмоніторингом.

Черкаський Ігор Борисович

– Чи не могли б ви трохи більше розказати про хід фінансового розслідування?

Ігор Борисович Черкаський: – Це було наймасштабніше за всі часи фінансове розслідування фактів відмивання коштів, розкрадання та привласнення державних активів Януковичем та пов’язаними з ним особами. Воно включало в себе обробку оперативних даних із різних інформаційних джерел та баз даних, дослідження транскордонного та внутрішньодержавного руху коштів, ідентифікацію IP-адрес учасників схем та активну співпрацю з іноземними партнерами. Також, враховували і потужне юридичне лобі схем відмивання коштів.

– Наскільки мені відомо, для відмивання цих коштів використовувались найліквідніші державні фінансові інструменти…

Ігор Борисович Черкаський: – Саме так. Були використані облігації внутрішньої державної позики. З метою легалізації частина привласнених коштів була використана для придбання високоліквідних ОВДП, емітованих в доларах США, а решту коштів було розміщено на банківських депозитних.

Ми відслідкували зв’язки між колишніми посадовцями та компаніями-нерезидентами. Стало зрозуміло, що зазначені «інвестиції» були нічим іншим, як раніше виведеними з України (тими ж екс-посадовцями) коштами. Потім вони вводились в Україну з метою отримання надприбуткового та високогарантованого доходу з боку держави.

У ході розслідування було підтверджено, що до вказаної схеми залучалося понад тисячу суб’єктів господарської діяльності.

– Якщо говорити про професійне фінансове середовище, то тут одна з топових новин – результати п’ятого раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL. Що означає для нашої держави така міжнародна оцінка?

Черкаський Ігор Борисович: – Почну з того, що Україна має досить тривалу історію взаємовідносин з MONEYVAL, співпраця з якою є важливою складовою євроінтеграції.

Фактично головною метою Комітету MONEYVAL є проведення взаємних оцінок держав на предмет технічного впровадження стандартів FATF та ефективності роботи національних систем. Оцінюються правова, фінансова та правоохоронна сфери. В свою чергу, кінцева мета – це здатність країн-членів Ради Європи мати ефективні системи протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму і відповідність їх актуальним міжнародним стандартам.

Отже, результати таких оцінок мають фундаментальні наслідки для кожної держави.

– У чому полягає робота України в Комітеті MONEYVAL?

Черкаський Ігор Борисович: – Експерти з України, в тому числі і фахівці Держфінмоніторингу виступають оцінщиками інших країн (зокрема, й нашої держави), надають свої висновки, коментарі та пропозиції.

Звіти про взаємні оцінки розглядаються на пленарних засіданнях Комітету MONEYVAL. Кілька разів на рік делегація України за лідерством Держфінмоніторингу бере в них участь.

Більше того, MONEYVAL є членом Групи FATF, і це дає Україні можливість участі у роботі FATF. А це вже найавторитетніша міжнародна організація у даній сфері.

Завдяки такому механізму Україна перебуває в курсі всіх світових трендів боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму.

Черкаський Ігор Борисович

Черкаський Ігор Борисович

– Давайте детальніше про оцінку України. Як ви можете прокоментувати ситуацію з оцінками MONEYVAL в цілому та що ми очікували від 5-го раунду оцінок?

Черкаський Ігор Борисович: – За весь час нашого співробітництва з Комітетом MONEYVAL було проведено 3 раунди оцінки України. Четвертий раунд оцінки, який був запланований на початок 2014 року, не відбувся у зв’язку з Революцією Гідності.

Отож, Україна одна з найперших потрапила відразу під процедуру 5-го раунду. І цей раунд оцінок є унікальним. Попередні оцінки були зосереджені виключно на перевірці технічної відповідності національного законодавства вимогам FATF. Тоді як 5 раунд передбачає, в першу чергу, перевірку ефективності роботи системи боротьби з відмиванням коштів та фінансуванням тероризму, а також, звісно, і оцінку технічної відповідності.

У зв’язку з цим, була посилена увага до питань ефективності роботи, адже недооцінка її могла обернутись негативними наслідками.

– Уточніть, будь ласка, що ви маєте на увазі?

Ігор Борисович Черкаський: – Результати оцінок впливають на рівень моніторингового режиму щодо країни з боку MONEYVAL та FATF. І ніколи не можна виключати ризик потрапляння до «чорного» або «сірого» списку FATF, якщо сукупність рейтингів буде негативною.

Згадайте, саме за результатами попередніх оцінок Комітету MONEYVAL Україна неодноразово потрапляла до санкційних списків FATF. Зокрема у «чорний» список у 2001-му році (з подальшими економічними санкціями) та у «сірий» список у 2010-му.

Навіть після 5-го раунду оцінок MONEYVAL до процедури включення до списку FATF потрапили такі країни Ради Європи як Сербія, Угорщина та Острів Мен. Але – не Україна!

– Як саме проходив процес оцінки та яка була ваша місія?

Ігор Борисович Черкаський: – Початок цього раунду оцінки припав ще на серпень 2016 року, коли Україна (а по суті, це був Держфінмоніторинг) отримала від Комітету Ради Європи MONEYVAL так звані «опитувальники» з конкретними питаннями, прикладами, уточненням статистичних даних.

Це робота на тисячі і тисячі сторінок не тільки аналітичного матеріалу, а й перекладу на англійську мову і навпаки. Служба організувала близько сорока міжвідомчих методологічних нарад для допомоги всім державним органам та приватному сектору, щоб гідно представити наші досягнення.

– Розкажіть про виїзну місію MONEYVAL , як вона відбувалась в Україні?

Ігор Борисович Черкаський: – Місія MONEYVAL здійснювала свою роботу в Україні з 23 березня 2017 року по 8 квітня 2017 року. Тобто понад два тижні. Україну оцінювала команда з 11 експертів з різних країн світу.

Команда експертів була розбита на дві групи. Одна працювала з представниками державних органів, правоохоронних регуляторних та інших. Інша – з приватним сектором та громадськими організаціями.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*